Abisko blomstrar!


Jag (Louise) började att fundera häromdagen på att byn Abisko bubblar av en anda av entreprenörskap och kreativitet! Först har vi STF Abisko Turiststation som verkat i Abisko i över 110 år. STF Abisko Turiststation har mest varit känd för härlig offpist- och turskidåkning på vintern och vandring sommartid. Anläggningen var också först med att satsa på norrskensturismen, och invigde Aurora Sky Station 28 februari 2007. Det har i sin tur lett till att man fått tidigarelägga säsongerna och numera ser sig som en året-runt-anläggning.

Sedan har vi tidigare haft Klas Ekdahl som länge drivit Lapporten Stormarknad AB och som nu tillsammans med Roger Marklund driver Abisko Guesthouse. Detaljhandelsstafettpinnen har Klas överlämnat till Coop, som ni läst om i ett tidigare inlägg.

Min man och jag har en firma som heter Magmet AB (och Abiskoonline som är en del av det), och själv driver jag en firma som heter The Creative Place.

Fler exempel på företag:

* Abisko Entreprenad
* Abisko Smycken
* Lights over Lapland (Chad Blakley) samt brittiskägda Visit Abisko som förvaltas av Lights over Lapland

Och dessa är bara några exempel!

Vidare finns Splitcane Adventure och Art of Snow som startade sina verksamheter i Abisko, men som har flyttat söderut. De har fortfarande viss verksamhet här uppe i norr så därför tar jag med även dem. I senare inlägg kommer jag att skriva lite mer om varje företag i ett inlägg.

De flesta företagen är turistföretag och har gäster som kommer från alla delar av världen, men andra branscher representeras också. Dessutom kommer det att komma ett köpcenter till Abisko, vilket man har kunnat läsa om i tidningarna de senaste tre åren. Kort och gott - det händer mycket i Abisko!




Kommentarer