Solens återkomst - och den här gången visade sig solen!



Det har varit en riktigt härlig och fin dag i Abisko idag så här sista helgen i januari. Den här helgen brukar byborna enligt tradition bege sig upp på Stornabben och den här gången var inget undantag. Det är en ganska skön promenad att göra från byn upp till nabben och när man väl är där så är det väldigt trevligt att prata med de övriga byborna som har hittat dit.

Den här gången visade sig solen äntligen! Annars brukar det oftast vara så mulet så att solen inte syns i alla fall.



Kommentarer

  1. Hej! Jag föddes i Abisko 1940. Jag har väldigt många rara minnen därifrån! Bl.a. minns jag när vi såg solen första gången på väldigt länge. Min mormor sa:"Ser du solen, Monica, då den visade sig första gången över Lapporten. Min mormor trodde inte på Gud utan menade att det är Solen som ger liv!! Det har jag tagit till mig. Under de mörka vintermånaderna fick vi barn asorbinsyretablatter och fiskolja till maten på skolbespisningen. Dessutom fick vi kvartsa i biblioteket! Jag tycker så här senare att nog var ,dom som bestämde, före sin tid!

    SvaraRadera
  2. Det kan nog ligga någonting i det, Monica. Tack för din reflektion :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar