Midsommardans och musik med Daniel Wikslund och Helena Ritzén

För andra året i rad hade jag (Louise) bokat riksspelemannen Daniel Wikslund och Helena Ritzén (två tredjedelar av gruppen HiLLa) till att hålla i dansen och musiken på STF Abisko Turiststation på Midsommarafton. Dansen och musiken under Daniel och Helenas ledning var väldigt uppskattad av såväl gäster som personal. Den musik som de spelade passar perfekt för en Midsommaraftonsspelning! 

Någon har myntat uttrycken att Daniel "trollbinder publiken med sitt fiolspel" och "har man en gång sett och hör honom så glömmer man honom aldrig" och jag är beredd att hålla med. Första gången jag hörde honom spela i Folkets Hus Blå Forell i Gällivare tänkte jag att "j-ar vad duktig han var på att spela fiol!" Han är en man som har många strängar på sin fiol, han har även grundat Flottkalaset i Tjautjasjaur och är i startgropen av att ge ut en bok. 

Samma sak gäller Helena. Hon och jag har en gång sjungit i samma kör på gymnasiet i Malmberget, Vox Magnifica, så jag visste sedan länge att hon var en väldigt duktig sångerska och musiker. Det som jag har imponerats av efter att ha hört henne nu de senaste gångerna (som jag inte visste tidigare) är hennes oerhörda musikalitet och hennes lätthet att skriva text och musik som berör ända in i själen. Hon kan byta mellan olika instrument som andra byter skor och spela med lätthet visa efter visa. Jag hoppas att hon någon gång ger ut en skiva!

Denna midsommarafton hade vi dessutom tur med vädret. Solen sken från en riktigt fin himmel och gäster och personal dansade glatt runt midsommarstången på dagen. Under kvällen spelade Daniel och Helena även i STF Abisko Turiststations lokal Storstugan Bar och Mat till just efter midnatt. Tyvärr blev det inte en danslektion i Schottis, men det kompenserades med att en person i personalen fiol-jammade med Daniel. Det var ganska häftigt att se!
















Kommentarer