Norrsken och januari

Vi kan ju inte låta bli att prata om norrsken i ytterligare ett inlägg eftersom det har hänt så mycket sedan ett år tillbaka. Vi har tyvärr inte lyckats haft tid att "norrskensspana" så mycket som vi har gjort tidigare år. Därför blir det en bild från tidigare år i det här inlägget (som är fotat med "Fisheye" - därav dess rundade form).



Jag får en känsla av att många vill komma och titta på norrskenet i november och december då det är som mörkast i Abisko. Men jag skulle vilja påstå att de norrsken som jag kommer ihåg är de gånger jag har gått hemifrån jobbet i januari månad. Jag har fortfarande en bild från 2007 i huvudet och jag kommer nog aldrig att glömma det.

Jag hoppas verkligen att fler personer inser att januari är minst en lika bra månad för norrsken som andra månader.

Tills dess, här får ni länkar till det som skrivits senast om norrskenet i vår region:

Norrsken turisternas val (artikel i NSD)

Aurora Borealis (film gjord av Swedish Lapland, där Chad Blakley ,ägare av Lights over Lapland, pratar om norrskenet. Kuriosa är att ljusstakarna som syns i bakgrunden är tillverkade av Pär Johansson på Magmet AB, även fotograf till många av bilderna i denna blogg.)


Kommentarer